Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac sa dočítate zde

Kĺby, kosti, chrupavky – pohybový aparát je dokonalá stavebnica

20. 11. 2020

Keď dva dieliky stavebnice spojíme šróbom, môžu sa začať hýbať. Takmer rovnako funguje i náš pohybový aparát. Kosti spájajú kĺby a na ne sa upínajú svaly. Vďaka zapojení nervového systému spoločne vykonávajú pohyb – chôdzu, ohýbanie, alebo napríklad otočenie. Čo môžeme robiť preto, aby naša stavebnica fungovala čo najlepšie?

Pohyb

Čo sa nepoužíva, odchádza. To platí pre celý pohybový aparát. Najmä svaly potrebujú pohyb kvôli tomu, aby sa neztenčovali a nestrácali svalovú hmotu. Získať ju späť je oveľa náročnejšie, ako ju iba udržiavať. Naviac, čím sme starší, tým horšie svaly budujeme, a zároveň nám ochabovanie svalov hrozí viac, ako v mladosti. Pohyb potrebujú tiež kĺby a chrupavky. V kĺbe totiž existuje kĺbne mazivo, z ktorého získavajú chrupavky výživu. Čím viac sa hýbeme, tým viac sa chrupavky vyživujú.

Šport pre seniorov?

Pohyb je treba prispôsobiť svojmu veku. Pokiaľ sa necítite na vyšší výkon, vyskúšajte plávanie. Do telesnej aktivity sa počíta aj prechádzka alebo pomalšia jazda na bicykli. V pohodlí domova môžete cvičiť na pretiahnutie svalov. Rýchlosť pohybu časom zvýšite, keď získate lepšiu kondíciu. Nezabúdajte ani na ruky – tu svaly ochabujú pomerne rýchlo, a je dôležite zapojiť ich do pohybu tiež. V športe vek  nehrá úlohu, stačí sa nevzdať hneď na začiatku a nenechať sa odradiť menším výkonom.

Kĺbna výživa a vitamíny pre pohybový aparát

Čím sme starší, tým viac živín naše telo spotrebuje. Je dôležité myslieť na to, aby sme ich jedli dostatok. Patrí medzi ne vitamín C a vitamín D, a minerály ako horčík, vápnik a fosfór.  Pre svaly sú nevyhnutné bielkoviny. Výživu pre pohybový aparát, môžeme získať z bežnej stravy. Vyžaduje to ale čítanie zloženia na obale, a trochu výpočtov. Skrátka, plátok citrónu v čaji nám potrebnú dennú dávku vitamínu C nezaistí. Pokiaľ chcete svojim kĺbom a chrupavkám dopriať ešte niečo naviac, zamerajte sa na kolagén a na glukosamín sulfát. To sú láítky, ktoré sú telu vlastné a sú súčasťou kĺbov a chrupaviek. Jednoducho im tak pridáme stavebnú hmotu.

Dámy, zamerajte sa na svoje kosti

Platí to samozrejme aj pre pánov, ale ženy po päťdesiatke predsalen trpia na zhoršenú kvalitu kostí viac. To kvôli menopauze. Počas nej zažíva celý organizmus veľký nápor a hormónovú búrku, a pár rokov po tom sa môže objaviť úbytok kostnej hmoty. Zo štatistík vyplýva, že sa to týka zhruba každej tretej ženy. Výrazne tomu prispieva nedostatok vápnika, fosfóru a vitamínu D v strave. Je zásadné užívať ich spoločne, preto na ukladaní vápnika do kostí spolupracujú. Vápnik je vlastne stavebnou hmotou kostí, ale tiez zubov. Jeho deficit nedoplníme zo dňa na deň, pamätajte preto na vápnik v strave už oveľa skôr.
 


FlexiMed balení

FlexiMed

Nový prípravok pre zdravé kĺby

* platíte iba poštovné 1,95 €


Vaše komentáre

Vložte svoj komentár:

  • {{ myComment.createdAt }}

    {{ myComment.name }}:

    {{ myComment.text }}

  • {{ comment.createdAt }}

    {{ comment.name }}:

    {{comment.text}}

Vložte svoj komentár:

©2020 NaturaMed Pharmaceuticals s.r.o.
Odosiela sa